Inför din resa
BOKNING: Hos Turkietresor kan du boka resor i vår
butik på Hyllie Allé 13 B, Malmö , via telefon, Internet och e-mail.
VAL AV RESEMÅL: Sol, strand, kultur, action,
storstad eller något helt annat? Lägenhet, hotell, rundtur, kryssning eller
golf? Det kan vara svårt att välja bland de många semesterresemålen som
finns och alla de spännande aktiviteter därtill – speciellt om man är många som
ska enas. Våra resesäljare har en god kunskap om både hotellen, resmålen och
aktiviteter på resmålen.
BETALNING: Observera att alla priser på Turkietresors hemsida och på orderbekräftelsen/biljetten är angivna i svenska kronor,
om inte annat särskilt anges.
BETALNINGSALTERNATIV: För resor som bokas på
denna hemsida eller genom våra resesäljare kan du online betala med Swish,
Mastercard och Visa. Du kan också betala via plusgirokonto 499290-5.
GUIDESERVICE: I Turkiet har vi inga guider i
Belek, Antalya, Kemer, Kusadasi, Bodrum, Marmaris och Cesme. På Kreta har vi
inga guider i Rethymnon och Heraklion. Det går dock alltid att komma i kontakt
med en guide per telefon. Våra skandinaviska guider i Alanya, Side och i Chania
finns alltid tillgängliga per telefon. Telefonnumret finns på din
biljett/resebevis, och vidarebefordras per e-post innan avresa. Var uppmärksam
på att mellan 15 nov – 15 mars har vi begränsad guideservice.
Reser du till Rhodos eller till någon av våra
destinationer i Spanien eller Egypten är resan på egen hand!
Före avresan får du ett e-postmeddelande med en länk till
vår online-miniguide ”Enjoy Mixx”. Här hittar du nyttig information om ditt
resmål, kontaktuppgifter till våra guider och när guiderna besöker just ditt
hotell.
PASS OCH VISUM: Danska och svenska medborgare
behöver inte ha visum till Turkiet så länge resans längd inte överskrider 3
månader. Passet måste ha en giltighet på minst 150 dagar vid inresan i
Turkiet. Det måste finnas lediga tomma sidor i passet vid inresa, annars
kan du bli nekad inresa i landet. Utländska medborgare ska kontakta
respektive ambassader för att få upplysningar om vilka krav som ställs på deras
pass.
Kom ihåg att du själv är ansvarig för, att ditt pass är
giltigt och i övrigt lever upp till gällande regler i det gällande landet. Blir
du nekad inträde i landet på grund av ovanstående, kan Turkietresor inte ställas
som ansvariga för eventuella omkostnader.
BAGAGE: Incheckat bagage ingår inte i resans
pris. Om du vill ta med incheckat bagage kan detta köpas i steg 2 när du bokar
din resa eller i efterhand via telefon. Vi har gjort en översikt över gällande
bagageregler och andra nyttiga informationer om din kommande flygresa. Det hittar
du här.
ORDERBEKRÄFTELSE: När din bokning är genomförd, kan du skriva ut
din orderbekräftelse/biljett på www.turkietresor.se under
fliken ”min resa”. Har du angivit din mailadress vid bokningen, kommer du
automatiskt få en orderbekräftelse på din mail. Vi ber dig att gå igenom
bekräftelsen på din beställning så fort du mottar orderbekräftelsen/biljett. Är
namnen rättstavade, stämmer din beställda inkvartering med det du önskade etc.
Skulle det finnas några misstag av minsta lilla sak, ber vi dig kontakta oss
med en gång. Uppmärksamma att orderbekräftelsen/biljetten är en bekräftelse på
din bokning, och att det är din skyldighet att kontrollera
innehållet. Genom att betala depositionen/priset för resan har du
accepterat de villkor som anges på orderbekräftelsen, www.turkietresor.se / och Turkietresors resevillkor och ”värt att veta” som ligger till grund för köpeavtalet -
se "Allmänna villkor för deltagande i paketresor ": https://www.turkietresor.se/resor/resevillkor
Kom ihåg att alla särskilda önskemål och avtal ska stå skrivet på resebeviset.
Vi förbehåller oss rätten att vänta på hotell –eller resebekräftelse från
destinationen. Din bokning kan ta upp till 1-3 dygn innan den är bekräftad, och
gäller även för resor som bokats med kort tid till avresa.
BARNRABATT: Eventuella barnrabatter gäller för barn i
åldern 2-12 år som reser med två vuxna och kommer att framgå i priset vid
bokning. Barnet får inte ha fyllt 13 år vid resans början. Om barnrabatten inte
dras av automatiskt vid bokningstillfället utgår ingen barnrabatt på den
aktuella resan. Barnrabatterna varierar beroende på boende/hotell. Fördelningen
av barn i rummen/lägenheterna kan också påverka detta.
Det är viktigt att uppge rätt ålder på barnen, med början
från det yngsta, annars kan det resultera i en extra kostnad för
boendet/hotellet och/eller avvisningar på flygplatsen.
Barn i åldern 0-2 år debiteras vanligtvis en avgift på
mellan SEK 400:- och SEK 800:-. Observera att spädbarn inte har en egen plats
ombord på flygplan och bussar.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD: Kan endast tecknas vid
beställning – och kan inte tillföras senare! Läs våra allmänna villkor
”Allmänna resevillkor för paketresa” där du ser villkor för
avbeställningsförsäkringen.
RESEFÖRSÄKRING: De blå EU-försäkringskorten
gäller inte för resor till Turkiet då de inte ingår i det avtalet! Det är
därför viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd. Kontrollera alltid
vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Om du har en
hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett reseskydd utanför
Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet.
Du kan teckna reseförsäkring via ERV. Var uppmärksam på att Mixx Travel inte
tar något ansvar i försäkringsärenden, och kan inte hjälpa i en eventuell tvist
mellan försäkringstagare och försäkringsbolag.
BILJETTER: När din resa är helt betald kan du
skriva ut din biljett på www.turkietresor.se under
"Min resa". Om du har angett din e-postadress vid bokningen skickas
dina biljetter automatiskt till din e-post. Om du vill att biljetten ska
skickas med posten kan detta göras mot en avgift på 250 SEK.
På biljetten står det avgångstider – och ankomsttider i
lokaltider, hotellreservation, transport mellan flygplats och hotell samt ev.
förbokade aktiviteter. Du mottager ditt boardingkort och sittplatsnummer på
avreseflygplatsen. Var extra uppmärksam på att avresetiderna på våra sena
avgångar byter datum vid midnatt. Om du är osäker på hur man räknar dagarna är
du välkommen att kontakta våra resesäljare. Vi tar inget ansvar, ifall du
kommer för sent till flygplatsen.
SISTAMINUTEN-RESOR: I förbindelse vid bokning av
sistaminuten-resor kan det förekomma vid beställningen att det angivna hotellet
är fullt. Vi förbehåller oss rätten att invänta hotell- eller resebekräftelse
från destinationen innan bokningen slutförs - bekräftelsetiden är vanligtvis
1-3 dagar. Vi förbehåller oss då rätten att flytta våra gäster till ett annat
hotell i samma kategori.
GRUPPRESOR: Vi har en specialavdelning för
gruppresor och skickar gärna offerter på flygresor, hotellboende och speciella
paket med aktiviteter eller konferenser. Var ute i god tid med beställningen –
vi vill gärna ha plats till alla i gruppen! En gruppresa räknas som ”en”
bokning. Betalning av deposition och restbelopp ska alltid vara samlat och har
samma frister som en charterresa. Inbetald deposition kan inte överföras till
charterresa eller till enskilda deltagare av annan eller samma resa.
OSPECIFICERAT: Ospecificerade resor är resor av
lägsta standard, och bör endast väljas om man absolut inte har några krav på
hotellets standard, faciliteter och läge. Inkvarteringstyp samt område och stad
anges vid ankomst till resmålet – vi kan inte ge dig ytterligare information
vid bokning, precis som vi inte tar emot förfrågningar eller önskemål gällande
ospecificerade resor. Ospecificerade resor rekommenderas inte för barnfamiljer.
Det kan förekomma att inkvartering sker i hotell, lägenheter eller rum som inte
är listade på vår hemsida och det finns ingen garanti för eget badrum och
toalett. Om inkvarteringen sker i delad lägenhet finns ingen garanti för att
rummet kan låsas. Hotellbyte kan ske under semestern, med 12 timmars varsel.
Måltider och städning ingår inte i priset för ospecificerade resor. Du kan inte
förvänta dig guideservice på en ospecificerad resa. Transfer ingår inte men kan
beställas mot tillägg. Om du reser ensam betalar du ett enkelrumstillägg som
garanterar att du får ett eget hotellrum eller rum i delad lägenhet, med samma
villkor som nämnts ovan. Inga klagomål tas emot om standarden på boende,
faciliteter eller område. Det kan hända att boendet sker i förorter till -
eller byar runt den destination som anges på biljetten. Destinationen som anges
på biljetten är bara en beskrivning av vilket område i landet du reser till.
ÖNSKEMÅL: Har du speciella önskemål i
förbindelse med din resa: havsutsikt, bo lågt/högt, bo i huvudbyggnaden etc ber
vi dig att ange detta redan vid bokningen. Kontakta gärna våra resesäljare i
god tid före din avresa. Det ska understrykas att detta endast är en önskan,
och inte kan garantera att de uppfylls, men vi skickar alltid dina önskemål
till hotellet. Observera att önskningar endast kan skickas till hotellet om de
finns med på din orderbekräftelse/biljett. Rumsfördelningen sker på
destinationen, och vi kan därför inte alltid vara behjälpliga med att speciella
önskemål tillgodoses.
Vi ber er att inte diskutera era önskemål med våra guider
eller hotellpersonalen, eftersom de inte heller har möjlighet att försäkra dina
önskemål innan ankomst.
Var uppmärksam på att om du vill ha specialkost är det
viktigt att du kontaktar vår kundtjänst per telefon i samband med bokning av
resan. Vi kan inte garantera att hotellen serverar t.ex. glutenfria måltider –
inte ens om detta står som ett önskemål i din beställning.
Observera att på vissa hotell är det möjligt att betala en
avgift för att säkra ett visst läge, till exempel rum med havsutsikt, liksom på
de flesta av våra flyg är möjligt att boka en specifik sittplats mot en avgift.
Kan uppfyllandet av dina önskemål garanteras när du betalar en tilläggsavgift
för det du önskar, tar vi inte emot önskemål av dessa slag.
HUSDJUR: Observera att du på flyg med Turkietresor inte kan ta med hundar, katter och andra husdjur. För ytterligare
information, kontakta flygbolaget. Turkietresor tar inget ansvar i detta
avseende.
KONFERENSER: Flera av våra hotell kan erbjuda
konferenser, möten och anordna workshops. Kontakta vår gruppavdelning för
rådgivning och skräddarsydda erbjudanden.
VIN OCH BLOMMOR/BEMÄRKELSEDAGAR: Om du vill överraska
en medresenär eller andra som reser med Turkietresor vid ett speciellt tillfälle
under din semester, så kan du kontakta våra resesäljare före avresa - de
hjälper gärna till.
ANLÄNDA PÅ FLYGPLATSEN: Vi rekommenderar att du
anländer till flygplatsen minst två timmar före avgång. I Turkiet rekommenderas att du anländer tre
timmar före flygningen. Var noga med avgångstiderna på sena flyg - kom ihåg att
datumet ändras vid midnatt. Om du är osäker på dagarna, vänligen kontakta våra
resesäljare. Vi tar inget ansvar om du anländer sent till flygplatsen.
KONTAKTA OSS: Kom
ihåg att kontrollera din e-post innan du reser. Viktig information skickas till den e-postadress som du angav när du bokade din resa.