Resegarantier

Resegarantin kan ge dig ersättning om du har köpt en resa som blir avbruten eller inställd. Alla som säljer eller marknadsför något som omfattas av resegarantilagen måste ha resegaranti hos Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer.

Paketresor

En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller av någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t ex hyrbil. En paketresa måste vara längre än 1 dygn eller innehålla inkvartering. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti skall finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till företag eller privatpersoner.

Stolsförsäljning

Även den som bara har köpt en transport kan få ersättning ur resegarantin om transporten sker tillsammans med en paketresa, t ex på ett charterplan. Den som bara köper en reguljär biljett på flyget är däremot inte skyddad av resegarantin.

Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information kan ni ringa till Kammarkollegiet på 08-700 08 00 eller få mer information på www.kammarkollegiet.se. Se vilka resegarantier Turkietresor har ställt? Kammarkollegiet - Researrangör Turkietresor »