På resmålet

AVSTÅND
I hotellbeskrivningarna finns uppgifter om avstånd till lokalt centrum. Med detta menar vi närmaste plats där man hittar restauranger och butiker.

BALKONG
Balkonger, markbalkonger och terasser är inte alltid dimensionerade och möblerade efter antalet personer boende i rummet/lägenheten. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned.

BULLER OCH STÖRNINGAR
Vi är alla olika känsliga och det som upplevs som störande för någon behöver inte upplevas störande för någon annan. De flesta hotell ligger i tätbefolkade områden där det förekommer trafik, folkliv, sophämtning, musik från barer, restauranger och diskotek som kan uppfattas som störande. Galande tuppar, skällande hundar och skriande åsnor kan även förekomma. Byggnadsarbeten som upplevs som störande kan förekomma både inom och utanför hotellområdet. I muslimska länder finns det moskéer som har böneutrop flera gånger om dagen och dessa kan man höra från de flesta hotell. För er som vill bo lugnt under semestern rekommenderar vi att välja ett hotell i ett område som beskrivs som lugnt. Naturligtvis kan vi inte garantera en helt störningsfri vistelse då det vardagliga livet med alla dess företeelser måste få förekomma.

BYTE AV HOTELL
Vid hotellbyte måste man vanligtvis dels betala en avbeställningsavgift till det hotell man flyttar från och dels kostnaden för det nya hotellet. Prisskillnaden anges vid förfrågan.

DJUR OCH INSEKTER
Insekter (mygg, myror, kackerlackor etc.) kan förekomma, oberoende av hotellstandard. Effektiva myggmedel finns att köpa i apotek eller livsmedelsbutiker. Är du överkänslig mot mygg/insektsbett rekommenderar vi att du tar med dig preparat hemifrån. Kontakta hotellpersonalen eller reseledningen om du störs av insekter i ditt boende, så kan de hjälpa dig. På de flesta resmål finns det lösspringande djur som katter och hundar. Hotellen och våra representanter kan uppmana eventuella ägare att visa hänsyn. Någon ersättning för eventuella obehag i detta avseende kan inte påräknas.

ENKELRUM
Enkelrummens storlek, standard och placering kan ibland vara sämre än dubbelrummens. För resenärer som reser ensamma tillkommer ett tombäddstillägg/enkelrumstillägg. 

EXTRABÄDD
Extrabäddar består ofta av en bäddbar soffa, bäddfåtölj eller en hopfällbar säng men kan även vara en våningssäng. Extrabädden är normalt både smalare och kortare än ordinarie säng och har heller inte samma komfort som en ordinarie bädd. Då en extrabädd tar upp plats, får man räkna med att det kan bli trångt. Ibland erbjuds rabatt för den som sover i extrabädd, gäller dock ej ospecificerade boenden eller redan rabatterade resor. På vissa hotellrum så är extrabädden endast för barn upp till en viss ålder, detta kan man läsa under respektive hotellbeskrivning på vår hemsida.

GUIDESERVICE
På de flesta resmål finns skandinavisktalande guider. Du blir mottagen redan vid ankomst och de finns där för din skull under hela din vistelse. Du träffar dem enklast under deras träfftider på hotellen. Det går även att nå dem via telefon dygnet runt och numret till deras servicetelefon finns på bokningsbekräftelsen/biljetten.

HEMRESAN
Kontrollera avresetiden på anslagstavlan eller i pärmen i hotellets reception. Du ska vara på flygplatsen senast 2 timmar före avgång. Rummet/lägenheten får disponeras fram till klockan 12 på avresedagen och i vissa fall även så tidigt som kl. 10. Även om flygets avgångstid är på kvällen/natten kan man inte förvänta sig att få behålla rummet/lägenheten längre tid än vad hotellet uppger som utcheckningstid. Varken hotellet eller Turkietresor är ansvariga för väckning vid avresa. Pass, resedokument och annat som förvarats i receptionen bör hämtas i god tid innan avresa, gärna kvällen innan om avresan sker på natten eller tidig morgon.

Gäster som köpt ”endast flyg” måste kontakta reseledningen på telefonnumret som står angivet på biljetten, senast 24 timmar innan hemresa för att bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då viktiga meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller telefonsamtal.

HOTELLKLASSIFICERING
Hotellens klassificeringar är våra egna och kan skilja sig ifrån de officiella. Observera att klassificeringen av hotellen är baserade på den allmänna standarden på resmålet.
* Mycket enkel standard och låg komfort
** Enkel standard men funktionellt, dock inte för den kräsne
*** Mellanklasshotell, genomsnittlig standard
**** Bättre mellanklass med faciliteter
***** Förstaklasshotell med många faciliteter, bekvämligheter, service och en hög boendestandard

Vissa hotell kan under säsongen ändra klassificering. Den klassificering som gäller presenteras på www.turkietresor.se

HOTELLMÅLTIDER
Eventuella måltidstyper som ingår eller som kan bokas anges i hotellbeskrivningen.

Kontinental frukost: Smör, bröd, marmelad, kaffe/te och ibland apelsindryck.

Frukostbuffé: En större frukost med exempelvis flera brödsorter, ost, salami, ägg, yoghurt, frukt, grönsaker och olika sorters marmelad (ibland färskpressad juice mm mot tillägg).

Halvpension: Frukost och middag (kan ibland bytas mot lunch). Middagen kan serveras antingen i form av buffé eller som fast meny. Vissa hotell växlar mellan buffé och meny beroende på säsong. Måltidsdryck ingår normalt inte.

Helpension: Frukost, lunch och middag. Måltidsdryck ingår normalt inte.

All Inclusive: Inkvartering som innefattar måltider, lokala drycker och diverse snacks på hotellet. Frukost, lunch och middag serveras oftast i hotellets bufférestaurang. Vad all inclusive-konceptet innehåller varierar från hotell till hotell och land till land. Vad som ingår i all inclusive på varje hotell kan man läsa under fliken "all inclusive" i hotellbeskrivningen på vår hemsida. All inclusive-standarden är relaterad till den övriga standarden på hotellet; är det en hög hotellstandard så är även all inclusive-utbudet mer omfattande och vice versa. Vanligsvis så ingår drinkar (typ gin och tonic, bacardi och cola etc) men inte importerade drycker, cocktails, färskpressad juice eller turkiskt kaffe och dylikt i all inclusive. Dryck serveras ofta i plastglas av säkerhetsskäl. Bor du på ett lägenhetshotell och har All Inclusive får du räkna med att kylskåp och kokmöjligheter stängs av för användning. All Inclusive börjar gälla när man checkar in och slutar när man checkar ut. All inclusive-gäster tilldelas ett armband vid incheckningen på hotellet och ska bäras under hela vistelsen. Utan armband har hotellet rätt att neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé. 

Ultra All inclusive: All Inclusive med det lilla extra. Vad som ingår varierar från hotell till hotell men oftast ingår faciliteter som normalt är mot extra kostnad, vissa importerade alkoholhaltiga drycker, roomservice och ett större utbud av à la carte restauranger. Vänligen se specifikation under respektive hotell vad som exakt ingår på ditt Ultra All Incluisve-hotell.

Specialkost: Specialkost som glutenfri eller laktosfri kost är ofta svårt att finna i vissa länder då det inte är lika vanligt med födoämnesallergier utomlands som hemma i Sverige. Man kan alltså inte räkna med att det ska finnas på resmålen. I efterrätter är nötter en vanlig ingrediens. På våra hotell och på de restauranger som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får i sig det ämne som hon/han är allergisk mot. Vi har som researrangör ytterst liten möjlighet att påverka tillagningsmetoder och utbudet av specialmat på de hotell vi samarbetar med.

Enkel All inclusive: Detta är vanligt på 2-3 stjärniga hotell och innebär att urvalet på bufféerna inte är så stort som på större 4-5 stjärniga hotell. Det brukar vara 2-3 varmrätter och ett urval av grönsaker, röror och efterrätt/kakor. Vi rekommenderar dig som tycker det är viktigt med stort urval och variation av rätter att välja ett 4-5 stjärnigt hotell.

Dresscode: Observera att på vissa hotell gäller dresscode vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i restaurangen.

HOTELLREGLER
Enligt internationella hotellregler är det inte tillåtet att ta med egen mat eller dryck upp till hotellrummen och i vissa fall även på hotellområdet. Det är viktigt att respektera de regler som hotellen har för allas trivsel.

HÖGSÄSONG/LÅGSÄSONG
Under lågsäsong är de livliga resmålen lugna och under högsäsong kan aktiviteten öka även på de lugna resmålen. Under högsäsong sjuder de flesta resmålen av liv. Det kan bli trångt på hotell och servicen kan uppfattas som långsam. Under lågsäsong kan en del restauranger och inrättningar vara stängda. Utflykter kan ställas in p.g.a. dåligt väder eller för få deltagare. I början och slutet på säsongen när hotellen inte har så många gäster, kan vissa aktiviteter och faciliteter som exempelvis restauranger, pooler m.m. ha begränsade öppettider eller vara helt stängda. Under lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé.                  

IN- OCH UTCHECKNING
Ankommande gäster har oftast inte tillgång till sitt hotellrum före kl. 15.00 på ankomstdagen. På avresedagen gäller ofta utcheckning kl. 12.00, ibland även så tidigt som kl. 10.00, enligt internationella regler. Ofta finns det bagagerum (kan vara obevakade) på hotellet där bagage kan ställas under tiden. Turkietresor och hotellet ansvarar inte för gästernas bagage. Måltider ingår inte och all inclusive slutar gälla efter det att man har checkat ut.

INTE SOM HEMMA
Våra resor går till ett land med kulturer som skiljer sig, ibland avsevärt, från vår egen. Det som oftast uppmärksammas som annorlunda är matvanor, hotellstandard, kommunikation, infrastruktur och diverse levnadsvanor. Sängar saknar i normalt bäddmadrass. ”Svenska” täcken finns sällan och sängar bäddas vanligen med lakan och ibland även filtar. Ha gärna detta i åtanke då du väljer att semestra utanför Sveriges gränser. 

INTERNET/WiFi
Internetuppkopplingen/WiFi på hotellen varierar i snabbhet och är inte lika pålitlig som i Sverige varför vi aldrig kan garantera full åtkomst till internet. Hotellens WiFi är främst för mail, facebook m.m. men fungerar ofta inte tillräckligt bra för att streama, ladda ner filmer eller om du tänkt att arbeta. Ofta blir WiFi långsammare ju fler som är uppkopplade samtidigt.

KASSAFACK/DEPONERING
De flesta hotell har kassafack/deponering(mot avgift) för värdesaker som pengar och pass m.m. Vi rekommenderar att du hyr ett sådant. Detta är ett avtal direkt mellan hotellgästen och hotellet. Turkietresor har inget ansvar för skada, inbrott eller stöld i kassafack/deponering.

LUFTKONDITIONERING/UPPVÄRMNING/EL/VATTEN
De flesta hotell har luftkonditionering, ofta mot avgift. Om luftkonditionering ingår i resans pris eller kostar extra, framgår av hotellbeskrivningen i katalogen eller på vår hemsida. Användning av luftkonditionering är ibland begränsad till vissa perioder och vissa tider på dygnet. För att spara energi används ofta rumsnyckeln som kontakt för huvudströmbrytaren. Hotellen har ofta en centralstyrd luftkonditionering som inte kan regleras i rummen. Under riktigt varma perioder kan effekten ibland uppfattas som mer svalkande än kylande. I boenden bestående av fler än ett rum kan det vara så att luftkonditioneringen finns i endast ett av rummen.

De flesta hotell har uppvärmning vanligtvis under perioden nov–mars när nätterna är kalla. Vissa hotell tar extra betalt för detta och vanligen är det luftkonditioneringsagreggatet som ställs om till värme. Vår och höst är ofta nätterna kalla. Ibland saknas uppvärmning på hotellet och i så fall brukar hotellen ordna med extra filtar. En god idé är att ta med en varm pyjamas. Ifall hotellet erbjuder värme eller luftkonditionering mot extra avgift så är det ett avtal direkt med hotellet. Ifall luftkonditioneringen inte fungerar som den ska, ska detta reklameras direkt till hotellet. Så gott som ingen luftkonditionering är helt ljudlös, vissa aggregat kan även uppfattas som störande.

Elnätet i Turkiet är ofta överbelastat varför strömavbrott kan förekomma. Ransonering av vatten kan förekomma. Varmvattnet värms ofta upp med hjälp av solfångare på taken. Det kan hända att kall- och varmvattnet sinar tillfälligt under de tider på dagen då många gäster duschar eller på grund av dåligt vattentryck.

MAT OCH DRYCK
Bakteriefloran i Turkiet är annorlunda än hemma. Genom att vidta några försiktighetsregler kan man minska risk att få semestern förstörd av så kallade ”turistsjukdomar” och andra infektioner. Köp dricksvatten på flaska. Var försiktig med sallader, glass, rått kött, ägg och kyckling. Var noga med handhygienen.

POOL
Barnpoolen kan ibland vara en avgränsad del av huvudpoolen. Vissa hotell har begränsad tid då man får använda poolerna. Ibland kan poolerna vara tömda/stängda för rengöring. Tidig vår och sen höst kan det hända att hotell stänger poolen. Solstolar vid poolområdet är ofta begränsade och motsvarar ofta inte antalet gäster boende på hotellet.

RUM OCH LÄGENHETER
I Turkiet kan standarden vara enklare än vad vi är vana vid i Sverige. Ibland finns inget duschdraperi och avloppet är inte lika effektivt som hemma. Avloppsrören har små dimensioner och man måste oftast kasta toalettpapperet i en korg bredvid toaletten. Det kan vara lyhört på hotellen på grund av enklare isolering. Vissa rum och lägenheter har begränsade vädringsmöjligheter, exempelvis kan vädring ibland ske endast genom terrass/balkongdörren. Rummens/lägenheternas storlek, utformning och inredning kan variera inom samma kategori. Sådana skillnader påverkar inte priset. Läget kan variera med hänsyn till utsikt, soltillgång och ev. störande omgivningar. Detta berättigar inte till prisreduktion.

I lägenheterna lämpar sig köket/pentryt i regel endast för enklare matlagning och köksutrustningen är begränsad. Räkna inte med att osthyvel, potatisskalare och kaffebryggare finns. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår ej i lägenheterna. Om det finns minibar i rummen, kan man inte räkna med att den blir lika kall som i ett kylskåp. I Turkiet är elen 220 volt och ingen adapter behövs. Då många hotell har analoga tv-antenner kan störningar ibland uppstå på grund av dåligt väder och störningar.

SJUKDOMAR OCH OTUR
Även om de flesta resenärer är mycket resvana och självständiga så finns våra reseledare på plats på resmålen. De finns alltid att nå på vår servicetelefon dygnet runt. Om du råkar ut för stöld, sjukdom eller olycka under din resa så hjälper reseledarna till med att förmedla kontakt med läkare/sjukvård/polis. Ersättning vid sjukdom under resan regleras av den enskilde resenärens försäkringsbolag. Det är därför viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd innan du reser. Hyr om möjligt kassafack och lås alltid in dina värdesaker. Telefonnummer för att spärra eventuellt förlorat kreditkort samt kopia av ditt pass är bra att ha med. Polisanmälan på plats ska göras om du blir bestulen eller något annat inträffar.

Om du vill yrka på ersättning från din försäkring, införskaffa erforderlig dokumentation på resmålet, exempelvis läkarintyg och kvitton på utlägg. Turkietresor kan inte förmedla eller efterfråga läkarintyg eller övriga intyg efter hemkomst.

SÄNGAR/EXTRABÄDDAR
Sängar/extrabäddar kan ha en annan standard än vad vi är vana vid. Det är vanligt att bäddmadrass saknas i såväl ordinarie sängar som i extrabäddar. Man kan inte räkna med samma kvalitet på extrabäddar som på de ordinarie sängarna. Extrabädden kan vara en bäddbar fåtölj/bäddsoffa/tältsäng och är som regel smalare och kortare än ordinarie sängar. På en del hotellanläggningar har vissa rum/lägenheter grandlit. Denna är vanligtvis smalare än en normal dubbelsäng och har gemensamma sängkläder för två personer. Spjälsäng/barnsäng är av enklare standard än hemma.

STÄDNING
Städningen varierar från hotell till hotell och normalt företas en enkel städning; golv sopas, sängar bäddas och avfall töms vissa dagar per vecka. På mellanklasshotell och enklare hotell ingår städning vanligtvis två gånger i veckan. Byte av sängkläder och handdukar sker minst en gång per vecka. Gäster som stannar en vecka får rena sängkläder vid ankomst. Tvåveckorsresenärer får nya sängkläder ytterligare en gång under vistelsen. Oberoende av hotellstandard kan handdukar vara små och i begränsat antal. Diskning ingår inte.

TRANSFER
Transfer till och från hotellet vid ankomst och avresa ingår inte i resans grundpris men kan bokas samtidigt med resan mot extra kostnad. Om man bokat "endast flygstol" och köpt transfer så blir man avsläppt vid resmålets centrum och även hämtad där vid avresan. Transfer sker vanligtvis med buss men ibland även med minibuss eller taxi. Transferbussen avgår från flygplatsen så snart som möjligt efter ankomst. Ifall man blir försenad inne på flygplatsen så måste man kontakta reseledningen på deras servicetelefon (tel. nummer finns på biljetten) och informera om detta. Vår skandinavisktalande personal tar alltid emot på flygplatsen och ger information i bussarna. Dock förekommer det att en lokal transferrepresentant följer med bussen till hotellen. Ibland skickas bussar utan ledsagare. Detsamma gäller vid avresa från hotellet till flygplatsen inför hemresan. Där framkomligheten är begränsad, händer det att man får byta till minibuss eller gå sista biten, då bussen inte alltid kan köra ända fram till hotellet. Transfertiden som står i informationen under resmålet, kan variera med hänsyn till trafik, körrutt och antal hotell som den ska till. Resenären ansvarar själv för sitt handbagage och bagage under busstransfer. Håll alltid uppsyn över dina väskor och se till att de ställs in i bussen. Transport av vindsurfingutrustning, cyklar och annat stort bagage, får man själv bekosta mellan flygplats och hotell. För kombinationsresor går bussen till flygplatsen och  man får byta buss där. Räkna med väntetid. Önskar man resa direkt till nästa hotell så får man själv ordna transport och bekosta den.

UTFLYKTER
Vi har utflykter på de flesta av våra resmål, och de bokas och betalas direkt på resmålet. Var observant på att utflyktsprogrammen endast är preliminära och kan ändras eller ställas in om det är för få anmälda deltagare eller av andra anledningar. Vi har skandinavisktalande guider på de flesta av våra utflykter, men även engelsk guidning förekommer. Måltider och inträden är oftast exkluderade på utflykterna och avgift för detta tillkommer på utflyktspriset. På vissa utflykter är det åldersgräns 18 år om någon vuxen inte följer med.

UTNYTTJANDE AV HOTELLRUM/LÄGENHET
Om du inte checkar in på hotellet/lägenhetsanläggningen vid ankomst, och något annat inte är avtalat, kommer din hotellbokning att bli avbokad. Det är inte tillåtet för andra än de personer som står på resebeviset/biljetten, att bo i hotellrummet/lägenheten om inte detta på förhand är skriftligen avtalat med Turkietresor.

UTSIKT
Ofta har rummen och lägenheterna balkong vilket i sådana fall är angivet i hotellbeskrivningen på hemsidan eller i katalogen. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned. På vissa hotell finns möjlighet att boka specifik utsikt. Havsutsikt kan innebära delvis eller frontal utsikt mot havet och ibland kan utsikten även vara skymd av träd.