Innan avresan

ALLERGIKER
Allergiker bör vid bokningstillfället upplysa om sina allergier och specificera dessa. På så vis kan vi hjälpa till att hitta ett boendealternativ som passar. Vi kan inte garantera nötfria flygningar för de som är nötallergiker, läs mer om detta här. Specialkost som glutenfri eller laktosfri kost är ofta svårt att finna då det inte är lika vanligt med födoämnesallergier utomlands som hemma i Sverige. Man kan alltså inte räkna med att det ska finnas på resmålen. I efterrätter är nötter en vanlig ingrediens. På våra hotell och på de restauranger som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får i sig det ämne som hon/han är allergisk mot. Vi har som researrangör ytterst liten möjlighet att påverka tillagningsmetoder och utbudet av specialmat på de hotell vi samarbetar med.

Vi rekommenderar personer med allergier att vara extra försiktiga på hotell och restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Ibland kan även språket vara en begränsning, därför rekommenderar vi att du tar med dig en lapp med en översättning av det du är allergisk mot på turkiska. För dig som är glutenintolerant finns Celiakiförbundets översättningskort som du kan ta med på resan.

ANSLUTNINGSTRANSPORTER 
Tänk på att ha minst 2,5 timme mellan anslutning och flygresa, både på ut-och hemresa. Vi rekommenderar även att anslutningsbiljetter ska vara ombokningsbara. 

AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Vi råder alla resenärer att teckna avbeställningsskydd som kostar 230 SEK för vuxna och 115 SEK för barn mellan 2 t.o.m. 11 år. Avbeställningsskyddet kan tecknas eller tas bort innan man betalar anmälningsavgiften. Avbokning med avbeställningsskydd gäller om du, din medresenär eller någon nära anhörig blir sjuk eller vid annat allvarligt förhinder som t. ex. brand i egna hemmet. Vid sjukdom krävs intyg av läkare som avråder från resa. Övriga hinder ska även de kunna styrkas. Vid avbokning med avbeställningsskydd återbetalas hela resans pris förutom kostnaden för avbeställningsskyddet och en administrativ avgift på 200 SEK/person. I detta skydd ingår även rätten att boka om din resa avgiftsfritt en gång oavsett anledning. Dock måste samtliga resenärer i bokningen ha tecknat skyddet samt att det är mer än 30 dagar kvar till avresan. Den nya resan ska vara bokningsbar och inte rabatterad eller prissänkt, ospecificerad eller ett billigare alternativ. Förbokade aktiviteter som golfpaket och dylikt eller specialarrangemang på resmålet ingår inte i den fria ombokningen. Ombokningen gäller för samtliga i bokningen och inte enskilda personer. Villkor för avbeställningsskydd.

AVBOKNING OCH ÄNDRINGAR 
Det är huvudresenärens ansvar att meddela eventuell avbokning och ändring av en resa. Om du eller någon annan i resesällskapet inte kan delta i resan måste du snarast möjligt, dock innan avresa, avboka den. Avboka på telefon 08-545 55 700. För aktuella öppettider klicka här. Då kontoret är stängt kan sistaminuten avbokningar göras på telefonsvarare 08-545 55 715.

BILDERNA PÅ HEMSIDAN  
Interiörbilder som visas på hemsidan är exempel. Alla lägenheter och rum ser inte nödvändigtvis ut som på bilderna och kan variera i storlek, inredning och ha olika utsikt. Bilderna är dessutom tagna i bäst möjliga väder och visar hotellet från sin bästa sida. Bilderna på vår hemsida är ofta tagna med vidvinkelobjektiv, som gör att hotell, pooler och rum m.m. kan framstå som större än vad de faktiskt är.

BOKNING OCH BILJETT 
När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-mail.  Denna ska printas ut och uppvisas vid incheckning på flygplatsen både på ut- och hemresa. Av bokningsbekräftelsen/biljetten framgår alla detaljer gällande din bokning. Det är resenärens skyldighet att kontrollera att uppgifterna är korrekta. Om inte uppgifterna stämmer, vänligen kontakta Turkietresor omgående så att vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Turkietresor har inget ansvar för problem som kan uppstå, exempelvis vid checkin, om de uppgifter som står på biljetten inte stämmer. Om du önskar biljetten skickad med vanlig post kostar det 100 SEK extra per bokning.

Ifall man väljer att få bokningsbekräftelse/biljett med e-post så skickas även annan information som rör resan via e-post. Det är viktigt att du uppger en mejladress som du alltid har tillgänglig. Viktig information om resan och eventuella ändringar kan komma nära inpå avresan och det är därför viktigt att du är anträffbar på mejladressen du har uppgett. Kom även ihåg att meddela oss om du byter mejladress. Viktig information kan även skickas med sms till det mobiltelefonnummer som man uppgett vid bokningen, så det är viktigt att ha mobiltelefonen påslagen och tillgänglig även under resan.

GRUPPRESOR
Grupper bestående av minst 20 deltagare som reser under samma tidsperiod och till samma hotell kan få grupprabatter. Villkor för gruppresor och dess rabatter finns att läsa på vår hemsida under ”Resevillkor för gruppresor”.

HUSDJUR
Husdjur är ej tillåtna på våra resor.

LAGAR OCH REGLER
Det är inte tillåtet att föra ut föremål av historiskt värde ur Turkiet. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till fängelsestraff. Läs mer på UDs hemsida: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Ankara/Reseinformation/Reseinformation-Turkiet/

MINDERÅRIGA UTAN MÅLSMANS SÄLLSKAP
Ungdomar under 18 år som reser utan målsmans sällskap, måste meddela detta vid bokningstillfället. I sådana fall krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner reseavtalet. Intyget ska vara oss tillhanda före betalningen av resan. Intyg finns att hämta under ”Formulär” på vår hemsida eller klicka här. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.

PASS OCH VISUM
Samtliga resenärer behöver giltigt pass även barn under två år. Resenären ansvarar själv för att ha giltigt pass och resehandlingar. Passet ska vara giltigt minst 150 dagar efter inresa i Turkiet. För aktuell infomation angående passets giltighetstid, vänligen kontakta turkiska konsulatet. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i passregler som kan ha skett efter denna uppdatering. Det är viktigt att passet är intakt. Svenska medborgare behöver inte visum till Turkiet. Resenärer som inte är svenska medborgare eller som har främlingspass måste själva kontrollera om de behöver visum och själva se till att de har giltiga inresedokument till Turkiet. Länk till turkiska ambassadens hemsida med info och ansökan om visum för icke svenska medborgare: https://www.evisa.gov.tr/en/. OBS! E-visa måste erhållas innan man anländer till Turkiet. Om det uppstår problem på grund av ogiltigt pass eller om resenären blir nekad visum är resenären inte berättigad eventuell ersättning eller återbetalning av inbetald resa. Resenären är själv ansvarig för att uppfylla de krav som krävs för att delta i resan. 

Vänligen notera att nya pass- och visumregler gäller för norska medborgare (visum kan ej längre köpas på plats mm). Läs mer här under pass och visum.
 
PRISUPPGIFTER
Liksom andra arrangörer använder sig Turkietresor av flytande prissättning. Det betyder att priset på en resa kan variera såväl uppåt som neråt beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid ev. prissänkning betalas ej någon mellanskillnad tillbaka.

RESEFÖRSÄKRING
Se över dina försäkringar innan du reser. Tänk på att försäkringskassans EU-kort för sjukvård inte gäller i Turkiet, då de inte är medlem i EU.Hemförsäkring eller försäkringar som ingår när man betalar med kort, ger dig inte alltid ett fullgott reseskydd. Genom att teckna en tilläggsförsäkring inför din resa, erbjuder försäkringsbolagen dig bättre skydd vilket vi starkt rekommenderar. Vi samarbetar med försäkringsbolaget ERV och du kan läsa mer här. För bokning kontakta oss på 08-545 55 700 eller mejla till info@turkietresor.se .

RESLÄNGD
Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Detta gäller även vid avresa på kvällen eller natten och vid hemresa på morgonen. Reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

RÖRELSE- och FUNKTIONSHINDER
De flesta hotell i utlandet är inte anpassade för personer med rörelsehinder. Det kan förekomma trappor och nivåskillnader i och utanför hotellet, hissen kan vara smal och badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Det är därför viktigt att du specificerar dina behov innan du bokar din resa så att vi kan hjälpa dig att hitta ett boendealternativ som fungerar.

Hotellrum/lägenheter som anges som anpassade för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande skandinaviska krav. Vi kan inte heller garantera att personer med rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. Vidare kan det vara så att platskrävande utrustning som rullstolar etc. inte får plats i bussen till/från hotellet. I sådana situationer måste den resande själv bekosta transporten. På vissa resmål är det inte möjligt att transportera elrullstolar.

Vi kan hjälpa till att beställa separat transport mot extra kostnad. Detta måste avtalas vid bokningstillfället och denna transport sker utan reseledare. Turkietresors personal har inte möjlighet att erbjuda särskild assistans till rörelsehindrade som till exempel att bära resväskor etc. Vi avråder personer med rörelsehinder att boka ospecificerade resor.

För assistans och transport av hjälpmedel på flyget, läs mer här.

SPÄDBARN/BARN UNDER 2 ÅR
Barn under och som inte fyllt två år under resan betalar endast 300 SEK oavsett reslängd. De har ingen rätt till egen stol på planet, fribagage, eget säte i transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät på en vuxen under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara ett barn under två år per vuxen. Spjälsäng finns ibland att låna på de flesta hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan avresan, det går att ringa eller maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen och vidarebefordrar till hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma standard och uppfyller inte samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte garantera att spjälsängar finns då antalet är begränsat.

VACCINATION
Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.

ÅLDERSGRÄNS BARN OCH UNGDOM
Spädbarn 0-ej fyllda 2 år (får ej fylla 2 år under resan). Barn räknas från 2 år till och med 11 år. Ungdom från 12 år till och med 17 år.

ÖNSKEMÅL
Önskemål om rumsplacering som exempelvis att bo i rum bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande, tar vi gärna emot. Vi försöker alltid att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor. Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning. Vi tar ej emot önskemål gällande särskilda platser ombord på planet då det finns möjlighet att förboka sådan mot en extra kostnad.

UTRIKESDEPARTEMENTETS RESEREKOMMENDATIONER
Turkietresor följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Läs mer på: www.regeringen.se under reserekommendationer.

TRYCKFEL
Turkietresor reserverar sig mot eventuella tryckfel i trycksaker samt eventuella fel på vår hemsida.

ÖVRIGT
Sällsynta ändringar i researrangemanget kan ske ända fram till avresan. Det kan vara bland annat förseningar eller ändringar i flygprogrammet, störande byggnationer i och utanför hotellområdet eller liknande. Vi meddelar er så snart vi får kännedom om ändringen varför det är viktigt att du uppger korrekta kontaktuppgifter vid bokningstillfället.  Vänligen meddela oss om du ändrar tidigare uppgivna uppgifter.